Splay satte fokus på hvordan vi uttrykker oss digitalt i det offentlige rom
2021-03-10
8. mars valgte Splay å vise kommentarer kvinnelige youtubere har fått på over 400 digitale skjermer i hele landet. Influencer-byrået Splay ville sette søkelys på det de kaller en skremmende utvikling i sosiale medier, og kontaktet Clear Channel for å nå bredt ut i kanaler som når mange og vekker tiltro. Dennis Højland Nyegaard, Country Manager i Clear Channel Norge, sier at det var en selvfølge å bidra til kampanjen gjennom å låne ut skjermer til Splay.
Om vi kan bidra til en økt forståelse av hva en offentlig ytring er, gjør vi gjerne det.
– Vår misjon er å bidra positivt til lokalmiljøene der vi jobber, og vi går gjerne langt for å oppnå dette. Vi vet at vi har en plattform som unge mennesker i høy grad ser, og som samtidig trigger digitale aktiviteter, og Splays kampanje har en tydelig kobling til begge områdene. Gjennom å vise de offentlige kommentarene i det offentlige rom, blir rekkevidden og reaksjonene på kommentarene veldig tydelige, sier Højland Nyegaard.
Kvinner får ofte får mer negativ tilbakemelding og hetsende tilrop enn hva menn gjør, både i sosiale medier og i andre digitale flater / kanaler. Det viser en undersøkelse Opinion har gjort for Stortinget.
På den internasjonale kvinnedagen valgte Splay å sette fokus på dette, gjennom å vise typiske digitale tilbakemeldinger kvinner ofte får. For å nå bredt ut valgte de å vise eksempel på dette på over 400 av Clear Channels digitale skjermer rundt om i landet, både utendørs, på T-banestasjoner og i kjøpesentre. Kampanjen fikk raskt omtale, både av NRK og Kampanje.
Splay er kjent med at Clear Channels plattform når mange unge, og Country Manager i Splay, Maren Aas Nakken, sier at Splay er enormt takknemlige og glade for samarbeidet med Clear Channel.
– Kampanjen hadde aldri blitt så sterk om vi ikke hadde fått bruke Clear Channel sine fantastiske kanaler, sier Aas Nakken.