norge-avinor-as-2022-v26-airport-breeze-4-1.jpg
Aktuelt / Flyplass, Nyheter og Reisetall

Nå er det like før sommerferiegjestene strømmer til flyplassene

28/6-23
Til tross for den svake kronekursen og prisøkningene det siste året, er nordmenns reiselyst på topp. Avinors prognoser viser at det vil være travle dager på flyplassene denne sommeren.

– Allerede nå, i opptakten av sommerferien, har vi flere dager over 90 000 reisende gjennom Oslo lufthavn. I sommer forventes 14 millioner passasjerer på Avinors lufthavner. Det er fem prosent flere enn i fjor sommer, forteller Harald Nygaard Kvam, kommunikasjonssjef for Oslo lufthavn.

Når så mange mennesker skal bevege seg gjennom flyplassen, er det mange forberedelser som skal til for å sikre at dette blir en god opplevelse for de ferieklare.

– Vi har sørget for at vi har god bemanning, ekstra flyplasshjelpere ute på gulvet og godt bemannet sikkerhetskontroll. I tillegg forsøker vi så godt vi kan å bistå partnerne våre, samt å arbeide smidig med tanke på plutselige endringer eller situasjoner som oppstår, sier Nygaard Kvam.

I tillegg til å styrke den operasjonelle tilstedeværelsen, har Avinor hatt en svært aktiv kommunikasjon i media for å gjøre passasjerene ekstra reiseklare.

– Ett av målene er å få folk til å senke skuldrene, slik at vi de ikke stresser seg til gaten, men bruker god tid på flyplassens fasiliteter, forteller Nygaard Kvam.

8 av 10 legger merke til flyplassreklame

Passasjerer med lave skuldre handler også mer. Og er det én som har innsikt i de reisenes handlevaner, så er det Head of Airport i Clear Channel, Finn Espen Lønseth-Sageng. Han sitter med innsikt fra en omfattende undersøkelse som Opinion har utført på vegne av Clear Channel.

Undersøkelsen viser at hele 8 av 10 legger merke til reklamen på flyplassen når de er ute og reiser, og så mange som 7 av 10 stopper opp ved markedsplassene for å se nærmere på produktene som vises frem. Vi har alltid visst at flyplass er en god arena for sterk merkevarebygging, og det støtter denne undersøkelsen definitivt opp under.

Finn Espen Lønseth-Sageng

Ett av hovedfunnene i undersøkelsen forteller at reklamen ikke bare har høy oppmerksomhet, men at mange av oss også agerer på reklamen som vises. Halvparten av de reisende forteller at de handler varer som det blir annonsert for. Like mange forteller også at de har søkt opp et produkt på enten mobil eller på pc etter at de har sett reklamen. 5 av 10 svarer at de har snakket med andre om reklame de har sett på flyplassen.

Dette er ekstremt sterke tall – både på oppmerksomhet og aktivering. Med så mange som skal ut og reise, bør absolutt annonsørene være tilstede på flyplass denne sommeren.

Finn Espen Lønseth-Sageng

Ring oss

22 02 34 00. Eller send en epost til post@clearchannel.no