dsc09396-scaled.jpg
Aktuelt

Gi et øyeblikk for jenters rettigheter

23/01 - 24
Plan Norge og Face2face Creatives skal få reisende på Oslo Lufthavn til å engasjere seg i kampen mot barneekteskap, gjennom kampanjen «Blunk».

– Kampanjen handler om å blunke, der uttrykket «gift på et blunk» får en ny og ubehagelig betydning. Ideen er at hver gang du blunker, blir en jente giftet bort, og siden vi i gjennomsnitt blunker 20 ganger i minuttet, blir dette en tankevekkende måte å sette fokus på barneekteskap, som er hovedtemaet for kampanjen innenfor jenters rettigheter, forteller Tommy Løland, Art Director i Face2face Creatives.

Kampanjen «Blunk» på Oslo lufthavn er et samarbeid mellom Plan Norge, Face2face Creatives, Polaroid, Clear Channel og Avinor. Art Director Tommy Løland har skapt Plan Norge sin markedsplass om til et rosa univers, der rosakledde promotører fra Face2face Creatives tilbyr publikum å bli tatt bilde av med et Polaroidkamera. Ved å blunke på bildet viser de sin støtte til bekjempelse av barneekteskap. Kunden får bildet som et bevis på sin støtte til kampanjen, som de kan dele på sosiale medier, blant annet via Plan International Norge sin kampanjeside. På denne siden kan man vise sin moralske støtte, samt bidra økonomisk både som fast bidragsgiver og som en engangsstøtte.

På Oslo lufthavn passerer 110.000 personer hver uke gjennom Plan Norge sin lokasjon. Over 30 000 har allerede takket ja til å bli fotografert. Elisabeth Mosteid, prosjektleder i Face2face, forteller at de dermed ligger godt an til å nå målet på 100.000 bilder innen 1. juli 2024.

– Valget av OSL som lokasjon er et nyskapende grep innen field marketing, og dette krever tilpasning av materiell og bekledning. Målet er å vekke positiv oppmerksomhet og nysgjerrighet blant publikum, samtidig som det skal være en tydelig avsender, forklarer Mosteid.

«Blunk»-kampanjen har lyktes med å skape engasjement blant reisende, og den framstår som overraskende og noe de reisende ønsker å bidra til. Face2face Creatives ser dette som en spennende arena for humanitære organisasjoner og ser mange muligheter fremover for flyplass-arenaen.

En undersøkelse utført av Opinion, på vegne av Clear Channel, viser at hele 7 av 10 stopper på markedsplasser for å se nærmere på produktet som vises frem. Finn Espen Lønseth-Sageng, Head of Airport i Clear Channel, er derfor ikke overrasket over at denne kampanjen har lyktes så godt.

– Vi vet at de reisende både bruker god tid på flyplassen og de fleste er positive og oppmerksom på reklamen som vises. Så her treffer Plan publikum i et svært mottakelig modus. Det er veldig hyggelig at flere bransjer og aktører drar nytte av den sterke arenaen som flyplassene er, sier Lønseth-Sageng.

Fakta om barneekteskap:

  • 650 millioner av kvinnene som lever i dag, ble gift som barn.
  • Graviditet og fødselskomplikasjoner er blant de vanligste årsakene til dødsfall blant jenter i alderen 15-19 år i lav- og mellominntektsland.
  • Når en mor er under 20 år, er det 50 prosent høyere sannsynlighet for at barnet blir dødfødt eller dør i løpet av en uke.
  • 90 prosent av tenåringsgraviditeter i utviklingsland skjer innenfor ekteskap.
  • Jenter som gifter seg før de er 15 år har 50 prosent større risiko for å bli utsatt for fysisk eller seksuell vold fra partner.
  • For hvert ekstra år en jente får gå på ungdomskolen, øker inntektene hennes med 10-20 prosent senere i livet.

Ring oss

22 02 34 00. Eller send en epost til post@clearchannel.no