norge-pepsico-nordic-norway-v27-2020-adshel-2-scaled-e1610457620574.jpg
Aktuelt / Nyheter

Folk er utendørs – er varemerket ditt det?

2021-05-27
Regjeringen går til andre trinn i gjenåpningsplanen fra i dag, torsdag 27. mai. Dette er etterlengtede nyheter for mange. I Oslo åpnet det opp allerede i går.

6. mai lettet mange restriksjoner som en del av første trinn i gjenåpningen, noe som blant annet gav butikker muligheter til å holde åpent med restriksjoner. Fra da av har vi sett fler folk i bybildet, og med trinn to fra og med i dag forventer vi et økt trykk utendørs med fler folk i bevegelse.

Fra i dag kan restauranter og barer servere alkohol til midnatt, også uten å samtidig servere mat. Med visse smitteverntiltak kan altså byens utesteder holde åpent, nesten som vanlig. I Oslo kommer det serveres alkohol til kl 22. Folk kan ha besøk av opptil ti gjester, og de med beskyttelse mot korona (f. eks. vaksinerte) regnes ikke med. Kulturlivet åpner opp igjen, og flere barn, unge og voksne kan samles for trening, idrett og kultur. Universitet og høyskoler kan ha mer fysisk undervisning igjen. Samtidig oppheves frarådingen av innenlandsreiser.

I mange måneder har gatene har vært relativt tomme på kveldstid. I stedet for å delta i kulturliv og lignende har vi vært mer hjemme på kveldstid, noe også varehandelen har vist. Vi har brukt mer tid på baking, strikking, matlagning, legobygging, film og serier enn vanlig, og salget av produkter knyttet til dette har gått i værs under pandemien.

Da regjeringen lanserte sitt første trinn i gjenåpningen 6. mai, rapporterte Ruter om en økning i antall påstigninger på 21,5% i Oslo sentrum. Det etterlengtede trinn to i gjenåpningen kommer til å gi ytterligere økt mobilitet, med langt fler folk i gatene, kollektivtrafikken og på flyplassene igjen.

Det at restauranter og barer nå kan holde åpent lengre, og ikke trenger å servere mat, kommer til å bety fler folk i bybildet og i kollektivtrafikken. Mange unge og unge voksne er mye ute på restauranter og barer, og disse målgruppene når man godt med utendørsreklame.

Det at landets studiesteder åpner opp igjen, er positivt for studentene på flere måter. Endelig kan landets studenter ses fysisk i undervisningssituasjonene igjen, og landets unge voksne kommer til å foreta langt fler både korte og lange reiser til studiestedene igjen. For annonsører er studenter er en attraktiv målgruppe, fordi personer i denne målgruppen kommer til å ha en stor økning i kjøpekraften om noen år. Får man en ung kunde nå, og skaper tillit, kan man opprettholde kunderelasjonen på lang sikt, noe som vil gi mer per annonsekrone.

Fra i dag kan vi endelig reise fritt i Norge igjen, og ikke bare på hytta. Da Norge er et langstrakt land, og mange vil benytte sommerferien til å se noe nytt, estimerer Avinor en oppgang i flytrafikken. 82% av oss planlegger sommerferien i Norge. Om du vil øke oppmerksomheten rundt varemerket ditt er flyplassene gode arenaer å annonsere. Der når du folk der de i snitt oppholder seg relativt lenge. Vi tilbyr annonseplasser på landets seks største flyplasser.

I Oslo åpnes museer, kino, teater, konsertsteder og tilsvarende kultur- og underholdningssteder, noe som kommer til å gi en boost for oss alle. Kulturlivet bidrar til en enda mer levende by, som nå nærmer seg normale tilstander. Folk kommer til å bevege seg i bybildet, i kollektivtrafikken og snart også på flyplassene som aldri før, gjør varemerket ditt det?

Les mer om sommerens trender her.

Ta kontakt med oss for å snakke om hvordan bedriften din best kan synes i bybildet fremover, på post@clearchannel.no.

Ring oss

22 02 34 00. Eller send en epost til post@clearchannel.no