Ett års gratis utendørsreklame for menneskets beste venn
2021-02-01
Etter et år preget av distanse og isolasjon – ikke minst for utsatte grupper i samfunnet – trakk Røde Kors-tilbudet «Besøksvenn med hund» og byrået McCann det lengste strået i Clear Channels reklamekonkurranse Lokale helter.
Ensomhet er for lengst etablert som «den moderne folkesykdommen». Og etter nesten et år med inngripende tiltak for å stagge koronapandemien, har den ikke blitt mindre utbredt. Tvert imot. Et suverent tiltak mot ensomhet er imidlertid kontakt med dyr. Forskningen er entydig: Nærkontakt med dyr har en positiv effekt på helsa, både fysisk og psykisk. Ikke bare reduserer det stress, senker blodtrykket og motvirker depresjon, men samvær med en med en firbeint venn kan dekke et menneskes behov for varme, kos og omsorg.
En organisasjon som har tatt denne problematikken på alvor, er Røde Kors. Deres tilbud Besøksvenn med hund med god hjelp fra dyrebutikk kjeden Musti, bidrar med glede i hverdagen til mennesker som sårt trenger det. Det er i dag ca. 600 frivillige med sin hund som ukentlig går på besøk. Sammen med byrået McCann leverte de en uslåelig søknad til Lokale helter-konkurransen.
Som vinner av konkurransen får dermed Røde Kors og deres Besøksvenn med hund ett års gratis utendørsreklame på alle de digitale flatene til Clear Channel.
For Røde Kors Besøksvenn med hund betyr det enormt mye å vinne denne konkurransen. Vi har alltid behov for synlighet, og på den måten rekruttere nye frivillige. Denne synligheten vil føre til at enda flere kan få besøk av en frivillig med sin firbente gledesspreder.
– Vi logrer stolt
Juryen begrunner tildelingen slik:
Røde Kors Besøksvenn med hund kan via sine frivillige bidra til å bringe glede i hverdagen til noen som trenger det litt ekstra. Med et sjarmerende materiell som skaper høy oppmerksomhet og et tydelig kampanjemål for året, er det ingen tvil om at kampanjen vil lyse opp hverdagen til mange i året som kommer. Vi gleder oss til å se den endelige løsningen på Clear Channels flater i løpet av 2021.
For McCann er dette allerede årets beste godbit, ifølge Kim Amundsen og Atle Mosling, kreatører i McCann:
– Det betyr ekstra mye å vinne når vi kan hjelpe Røde Kors med å nå ut til enda flere mennesker som trenger en labb å holde i og en ragg å kose med. Det er det mange som virkelig trenger nå. Tusen takk til juryen og Clear Channel også, for å støtte Røde Kors og besøksvenn med hund. Vi logrer stolt.
En stor takk til årets jury som bestod av:
Christina Sørensen – Wavemaker
Christine Calvert – Tekstdoktor
Siv Trælvik Breien – McCann
Anna Hvinden – MFO
Sverre Vinje – Carat
Christoffer Stenholt – We are live
Peder Normann Aarum – Clear Channel
Siv Trælvik Breien fra McCann var en del av juryen men fikk ikke fremme eller stemme på McCanns søknad når denne ble gjennomgått i jurymøte.
.
Om Lokale helter
Lokale helter er en kreativ konkurranse der byråer, studenter og andre med interesse for reklame, media, PR og kommunikasjon konkurrerer om reklameplass på Clear Channels digitale flater til fordel for en veldedig organisasjon som gir tilbake til samfunnet i Norge. Prisen tilsvarer en verdi av to millioner kroner.
.