clearchannel-230916-6-edit-scaled.jpg
Aktuelt / Digitalt, Nyheter

Clear Channel digitaliserer Haugesund

11/10-23
Haugesund går frem som en av de første byene med digital reklame ute på gaten. – Digitale skjermer i bybilde gir oss større og mer fleksible muligheter, forteller Svein Erik Schmall i Haugesund kommune.

I vår ble det klart at Clear Channel gikk seirende ut av anbudskonkurransen om reklamefinansierte bymøbler i Haugesund. I kontrakten inngikk det å modernisere reklameflatene og fornye dem fra statisk til digitalt. Nå står de nye skjermene ute i Haugesunds bygater – til glede for både annonsører, innbyggere og kommunen.

Vi ser på overgangen til digitale skjermer som en effektivisering av de analoge skjermene som vi hadde i sentrum tidligere. Disse krevde en del ressurser for å holdes oppdatert. Nå vil vi spare mye tid og ressurser på å gjøre dette digitalt. I tillegg er det en mye mer miljøvennlig løsning for kommunen.

Svein Erik Schmall, Seksjonsleder Teknisk enhet i Haugesund kommune

Clear Channel har i oppdrag å selge annonseinnhold på reklameskjermene. Deler av inntekten vil gå tilbake til Haugesund kommune og komme innbyggerne til gode. I tillegg til å finansiere nye leskur og drift av dem, samt nye avfallsbeholdere i sentrum, får kommunen tilgang til å kommunisere med innbyggerne sine på skjermene.

– Haugesund kommune har et stort behov for å informere om tilbud og tjenester vi tilbyr. Sentrum er hjerte i byen vår, og da er det flott at våre innbyggere treffer oss der. Vi vil også kunne nå effektivt ut til deler av befolkningen som normalt ikke hadde fått med seg informasjonen andre steder. Det er ikke alle som har tilgang til mobil eller papiraviser, også disse innbyggerne er det viktig å kunne nå ut til, forteller Schmall.

God erfaring i Europa

Nils Li er etableringsleder i Clear Channel, og har ansvaret for å finne gode løsninger for kommuner og samarbeidspartnere. Han roser Haugesund kommune for å se mulighetene i digital reklame og mener de er en foregangskommune i Norge.

– Sverige har hatt digital reklame i bybildet i lengre tid, og har svært positive erfaringer med det. Norge har holdt litt igjen, og Haugesund er, av det jeg kjenner til, den første kommunen som har politisk forankring for digital reklame på gateplan, forteller Li.

Digital utendørsreklame er politisk forankret i kommunen. Per nå omfatter avtalen opptil ti reklamemontere, som utgjør 20 reklameskjermer. Vedtaket inkluderer bevegelig reklame, som øker oppmerksomheten fra publikum, noe både annonsør og kommunen vil nyte godt at. Etableringslederen ønsker å bruke Haugesund som et digitalt utstillingsvindu for andre byer og kommuner.

I tillegg til å finansiere bymøbler til kommunen, vil de nye skjermene gi kommunen en ekstrem effektiv kommunikasjonskanal ut til innbyggerne, som vi ser andre byer i Europa har benyttet svært effektivt ved nødsituasjoner der det er kritisk å få ut informasjon fort til alle innbyggerne. Vi håper at flere kommuner ser til Haugesund og følger etter. Vi står i hvert fall klare til å digitalisere Norge.

Nils Li

Ring oss

22 02 34 00. Eller send en epost til post@clearchannel.no