CCN_1920_1080pix__0012_Helly_Hansen_screenshot.jpg
Showcase

Omsetningsvekst på 145% for Helly Hansen

En utendørskampanje som kun viste annonser da det regnet, i kombinasjon med kampanje i sosiale medier og programmatic banner-annonsering, førte til en salgsvekst på 145% for Helly Hansen. Selskapet dro god nytte av reklame i nærheten av butikk, kreativ teknologibruk og en praktisk tilnærming.

«Folk kjøper mer regntøy når det regner»

Hvordan dra nytte av en så opplagt innsikt? Helly Hansen tok konsekvensen av at været spiller inn for salg av regntøy, og samarbeidet i 2015 med Clear Channel om å sette opp en regnsensor på toppen av taket hos Clear Channel i Stortingsgata i Oslo. Hver gang regnet dryppet ned, kom utendørsreklamen fra Helly Hansen opp på digitale flater i Oslo-området. For de øvrige største byene i Norge ble værdata fra Yr.no brukt som grunnlag for annonsevisninger. Helly Hansen hadde som mål å øke salget gjennom G-Sport og G-MAX med 35%, men endte på en salgsøkning på hele 145%.

Riktig markedsmiks vesentlig

Helly Hansens kampanje startet i sosiale medier, som gjorde at ønsket om kjøp av regntøy doblet seg. Dette utløste imidlertid ikke faktiske kjøp. Derfor ble utendørs-annonsering iverksatt, som viste annonser akkurat da det regnet. Kombinert med programmatic banner-annonsering, som også kun ble vist ved regn, ble dette en svært effektiv markedsmiks. Helly Hansen er svært godt fornøyde med resultatet, og ser mange muligheter med denne type markedsstrategi fremover.

Dette er et eksempel på fremtidens måte å kjøpe utendørsreklame på, og det er spennende å se at også utendørskanalen tilpasser seg et medielandskap hvor mer og mer av annonsekjøpet styres av data.

Rene Pisani Valen, strategisk rådgiver hos IUM

Ring oss

22 02 34 00. Eller send en epost til post@clearchannel.no