Hva er utendørsreklame?
Utendørsreklame er en av de eldste annonseringsformene vi har. Men gammel betyr på ingen måte ikke gammeldags! Utendørsreklame er mye mer enn plakater i bybildet, det er i dag en av de mest spennende kanalene for kreativ markedsføring som finnes. Utendørsreklame er heller ikke bare utendørs - det er i høyeste grad også innendørs, på for eksempel kjøpesentre og flyplasser. Og de digitale mulighetene er uendelige.
Utendørsreklame før og nå
Alt fra bysykler til vareprøver
Utendørsreklame er plakater og billboards rundt omkring i byene. Det er også bysyklene som triller rundt i Oslo og Trondheim. Og det er trafikkreklamen i kollektivtrafikken, pluss plakatene, utstillingene og skjermene du ser på de seks største flyplassene i landet. I tillegg er det skjermene du ser rundt omkring på kjøpesentrene. Og, når noen gir deg en vareprøve eller tilbyr deg prøvekjøring på en bil som er utstilt på et kjøpesenter, eller på en t-banestasjon, er det også utendørsreklame – eller Out of Home Advertising, som det heter på engelsk. Altså reklame du ikke opplever hjemme på TV-skjermen, i avisen eller på mobilen din. Her kan du lese om kreative, inspirerende kampanjeeksempler, og her kan du se hvordan ulike varemerker har tatt ut budskapene sine.
—