Utendørskampanje for å redusere stress
10/1-23
På alle T-banestasjoner i Skandinavia, skal det vises mindfulness-øvelser i hele januar. Slik ønsker Clear Channel å redusere stress og angstfølelse, og øke tilstedeværelsen til millioner av Skandinaver.
Gallups årlige «Global Emotions»-rapport viser at befolkningen er mer stresset og bekymret enn noen gang tidligere. Ifølge rapporten er 42 prosent av oss bekymret, 41 prosent føler seg stresset, 31 prosent har psykiske lidelser og 28 prosent føler seg nedstemt. Tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser de samme tendensene. Bare siden 2021 er det flere nordmenn som forteller at de er misfornøyde med sin psykiske helse og færre som sier de er fornøyde med den.
Dennis Højland Nyegaard, Country Manager i Norge, forteller at Clear Channel er opptatt av å ta sitt samfunnsansvar, og ønsker å bidra positivt til menneskene som befinner seg i utendørsmiljøet.
Clear Channels eksklusive plattform på T-banene i Oslo, Stockholm og København når daglig ut til millioner av skandinaver der de beveger seg i hverdagen, og med det følger et stort ansvar. Gjennom vår plattform har vi mulighet til å gjøre en forskjell og bidra positivt til folks trivsel og livskvalitet.
Forskning viser at enkle pusteøvelser kan motvirke de negative prosessene i kroppen. Derfor har Clear Channel utviklet kampanjen «Metro Meditation» for å tilgjengeliggjøre mindfulness-øvelser til mennesker. I hele januar vil kampanjen vises på Clear Channels digitale og statiske skjermer på T-banestasjonene i Skandinavia. Kampanjen består av øvelser som er utviklet i samarbeid med Jacob Piet, psykolog og ph.d. i mindfulness fra Aarhus Universitet. Jacob Piet forteller at nyere forskning viser at systematisk trening i mindfulness er blant de mest effektive metodene for å forbedre mental helse og trivsel.
– Dermed kan trening i mindfulness minske symptomer på angst, stress og depresjon. Kort sagt, det kan forbedre evnen til å håndtere hverdagens stress og bekymring, sier Piet.
Studier har vist at mindfulness-trening kan skape strukturelle og funksjonelle forandringer i hjernen.
– Gjennom forebyggende trening for hjernen, kan du øke den bevisste tilstedeværelsen i hverdagen og du kan oppleve god effekt på kort tid. I tillegg er det en enkel teknikk som du kan praktisere hvor som helst. For eksempel mens du sitter på T-banen til og fra jobb, forteller Jacob Piet.
Boostes av sanntidsdata
Gjennom hele januar, vil kampanjen vises på Sporveiens skjermer i Oslo. Højland Nyegaard forteller at kampanjen er koplet opp mot en sanntidsstyrt algoritme, der det er satt opp en rekke triggerord knyttet til stress, angst og irritasjon. Når bruken av disse ordene øker i googlesøk, vil kampanjen spilles hyppigere.
– Denne teknologien gir oss en unik mulighet til å være relevante og til å treffe befolkningens modus og behov. Dette er selvsagt basert på offentlig tilgjengelige data, og i tråd med GDPR, påpeker Højland Nyegaard.
Les mer og se øvelsene
Er du nysgjerrig på budskapet eller øvelsene? Se mer her.