airport4.jpg
Aktuelt

Så effektiv er flyplassreklamen

Hele 42 prosent av respondentene i en nylig Nielsen-undersøkelse utførte en handling – som å oppsøke annonsørens butikk eller nettside – etter å ha sett reklame på flyplass. 19 prosent kjøpte et produkt eller tjeneste.

Reisende bruker stadig mer tid på flyplassen og benytter seg av de gode tilbudene der. Det viser nye tall fra Avinor. Eksempelvis tilbragte reisende i snitt 126 minutter på Gardermoen i 2018, sammenlignet med 118 minutter i 2015.

Det er en økning på nesten syv prosent på tre år. Samtidig gikk pengeforbruket per reisende opp med 3,4 prosent fra 2017 til 2018.

For annonsører byr flyplasser på en unik mulighet. Ikke bare tilbringer de reisende mye tid der, men de sluses også gjennom faste sjekkpunkter – fra innsjekk til gate, og fra ankomst til bagasjebånd. Langs veien har du mulighet til å legge opp et helt løp av eksponeringer og engasjementer i ulike formater.

Vår innsikt og analyse bekrefter at flyplassreklame, når det gjøres riktig, er ekstremt effektivt. Her er et innblikk i våre innsikter – og inspirasjon til hva du kan få til med Clear Channel dersom du vil annonsere på flyplass.

Ta kontakt med Airport-temaet i Clear Channel for å høre mer om reisevanene til de reisende og innsikter vi har på flyplassene.

Tallenes tale

Nielsen utførte nylig en undersøkelse blant «frequent flyers», turister og businessreisende på bestilling fra Clear Channel, med over 1500 respondenter. Den bekrefter at flyplassreklame driver engasjement og salg – både på nettet og over disk.

Nøkkelinnsikter fra rapporten inkluderer at:

  • 80 prosent av «frequent flyers» legger merke til reklame på flyplassen
  • 2 av 3 leser reklamen
  • 47 prosent var bevisst på reklamen da de gjorde en kjøpsavgjørelse
  • 42 prosent utførte en handling – som å besøke en nettside, gå til butikk, eller oppsøke mer informasjon om det som var annonsert – som er resultat av en kampanje
  • 1 av 5 kjøpte et annonsert produkt eller tjeneste

 

Også Porsche har hatt god effekt av Engage-plasseringene på Gardermoen.

norge-autozentrum-sport-as-2019-v15-airport-osl-engage-meetingpoint-5.jpg

Annonsemulighetene på flyplass

Clear Channels fleksible varelager åpner for kreativitet og fleksibilitet. Ved å kombinere annonseprodukter og tilpasse budskapene dine kan du hente ut potensialet i flyplassreklamen, og løse din kommunikasjonsutfordring. Her er det bare å gratulere New Work og Burger King som i forrige uke vant en Gulltagg på nettopp en slik løsning.

De fleste flyplasser tilbyr digitale flater og bannerløsninger. Nielsen-rapporten viser at det er effektivt å kombinere disse med å engasjere de reisende direkte – for eksempel ved å sette opp en gratis ladestasjon, dele ut smaksprøver, la reisende prøve ut ny teknologi, eller å demonstrere et nytt produkt eller en tjeneste.

Clear Channel har Engage-lokasjoner på de største flyplassene i Norge der reisende kan få kjenne på, prøve, smake, lukte og engasjeres direkte. Sannsynligheten for konvertering er høy.

Hvor effektivt er Engage? Da Skoda lanserte sin nye SUV, Kodiaq, hadde de over en fem ukers periode 2 800 besøk på sin stand på Gardermoen. Av disse bestilte 775 personer prøvekjøringer som igjen endte med 60 direkte kjøp av modellen.

På flyplassen har de reisende også tid til å bruke mobilen. 87 prosent i Nielsen-undersøkelsen brukte tid på mobilen mens de ventet på flyet. 70 prosent brukte sosiale medier, 64 prosent postet noe på sine personlige some-kontoer, og 29 prosent reagerte på et call-to-action-budskap. 42 prosent ville lære mer om det som ble annonsert, enten ved å besøke en nettside, søke etter informasjon eller oppsøke butikk.

airport11.jpg

Ring oss

På 22 02 34 00. Eller send en epost til post@clearchannel.no