bilde-til-artikkel-4.jpg
Aktuelt / Digitalt

Rom for nytenking blant annonsører

Digital utendørsreklame (DOOH) slår tre fluer i ett smekk. For ti år siden etablerte Clear Channel de første digitale flatene i Norge, og i dag kan merkevarer velge premiumlokasjoner over hele landet. Sammenlignet med andre land i Europa har Norge en fantastisk digital utendørsdekning på kjøpesentre, togstasjoner, metrostasjoner og flyplasser.

Siden etableringen for ti år siden, har skjermenes kvalitet økt i form av oppløsning og teknologi. Publiseringssystemene og overvåkning av skjermene har blitt kraftig oppgradert og forbedret med en rekke nye muligheter for håndtering av materiell og formater.

Med dagens skjermkvalitet og muligheter, kan vi kalle de digitale skjermene for et hybrid medie, da de slår sammen det beste av tre medieslag; OOH, tv og online.

  1. Impact som OOH. DOOH har samme storformat og nærheten til kjøpssituasjonen som statisk utendørsannonsering. Her har man muligheten til å påvirke en fysisk målgruppe uavhengig av hverandre i et digitalt rekkeviddemedie.
  2. Visuell effekt som tv. DOOH har de samme sterke visuelle effektene som tv har, men på premiumplasseringer der folk ferdes. Med en klar avsenderidentitet og et emosjonelt budskap, fungerer film og levende bilder ypperlig på DOOH.
  3. Dynamisk som online. Clear Channels publiseringssystemer gir muligheter for å enkelt publisere HTML-basert materiell på samme måte som onlineannonsering fungerer. Systemet åpner opp for at dynamisk datadrevet innhold får økt relevans for din kampanje. Man kan legge inn ulike APIer og styre kampanjen slik at den endres automatisk etter ulike valgte parameter.

Gjennom postkampanjetester gjennomført av Clear Channel ser vi signifikante økninger på observasjon dersom man benytter seg av film i sin digitale kampanje sammenlignet med om man har stillbilde på den digitale skjermen. Hvis man i tillegg legger til dynamiske elementer i kampanjen ser man en økning på 53 prosent på message recall*.

Til tross for at både teknologien og tallene legger til rette for dynamiske elementer i DOOH-kampanjer, ser vi at aktører ikke benytter seg av disse mulighetene. I 2017 inneholdt kun 2 prosent av våre DOOH-kampanjer dynamiske elementer. 2018 ser imidlertid bedre ut, og vi ser til vår store glede en økning på effektiv bruk av DOOH som også gjenspeiler parameterne i positiv forstand i våre postkampanjetester.

Gjennom studier gjennomført av Clear Channel i 2017 ser vi imidlertid at det som savnes er relevans. Dette kan løses gjennom god utforming av det kreative og benytte seg av de dynamiske mulighetene DOOH har. Det er ikke noe som tilsier at DOOH skal ha samme annonsemateriell eller samme kampanjeperiode som statisk utendørs.

Booking av digitale og statiske utendørskampanjer skjer som oftest samtidig og på samme premisser. Her er det rom for nytekning. Digital utendørs kan bookes like fleksibelt som onlineannonsering. Man kan skreddersy på tid, geografi, rekkevidde, frekvens, SOV, POS og spotlengde. Disse elementene skaper relevans for din kampanje og burde brukes på enhver kampanje hvor din merkevare skal på.

Gjennom smart innhold og smart planlegging ønsker vi å ta DOOH til nivået som mediet faktisk fortjener.

*The Dynamic Difference. Liveposter og Posterscope 2015 UK

Eiendomsmegler-lokal-CC

Eiendomsmeglerkjede benyttet muligheten til dynamisk annonsering

Eiendomsmeglerkjeden Privatmegleren tok hjelp av et eksternt selskap, Ad Layer, da de skulle teste dynamisk annonsering der innholdet var lokaltilpasset og kunne endre seg over tid. Ad Layer har utviklet en løsning for å gjøre dette enda enklere. Les mer her. 

Kontakt

Ønsker du å høre mer om hvordan du kan få mer ut av din digitale utendørskampanje. Ta kontakt med:

Lars Bruto

Digital Commercial Specialist

Ring oss

22 02 34 00. Eller send en epost til post@clearchannel.no