Eiendomsmegler-lokal-CC
Aktuelt / Digitalt, Ny teknologi og Nyheter

Åpner nye muligheter for utendørsreklame

8/12-21
Ad Layer, en plattform for kreativ administrasjon for online kampanjer, åpner nå opp enda en ny dimensjon for digital utendørsreklame der kampanjer kan oppdateres fortløpende og enklere. – Dette gir annonsørene enorme muligheter, sier Dennis Højland Nyegaard, Country Manager i Clear Channel.

I Clear Channel har man muligheten til dynamiske, digitale kampanjer som endrer seg etter ulike parametre. Ad Layer har skapt en løsning for å gjøre dette enklere, der de tilbyr hjelp med det tekniske. Først ut til å benytte seg av denne hjelpen er Privatmegleren med reklame- og mediebyrået KO OG CO i ryggen. Daglig leder i KO OG CO, Nina Marie Hølke, forteller at Privatmeglerens kampanje skulle være hyperlokal med full frihet.

Vi utviklet to ulike budskap for denne kampanjen. I den ene ble det kommunisert «Lommekjent på Lilleaker, Ullern og Skøyen», og det andre budskapet tok for seg unike boliger som lå for salg. For at dette skulle fungere, måtte vi både være tilstede lokalt og ha mulighet for å endre innhold raskt.

Nina Marie Hølke, daglig leder i KO OG CO

Privatmegleren er posisjonert som en meglerkjede for de mest eksklusive eiendommene, og Dyve & Partnere er med sitt nedslagsfelt blant de som megler boliger i en særlig høy prisklasse. Målet med kampanjen var å øke kjennskapen til Privatmegleren Dyve & Partnere i enkelte områder i Oslo vest, og fortelle at kontoret sitter med en unik, lokal kompetanse innenfor sitt segment.

Det å kjøpe hyperlokalt innenfor en by kan være utfordrende digitalt, og i hvert fall når man ønsker 100 prosent treffsikkerhet. Både GDPR, cookieconsent og det faktum at vi forflytter oss ut og inn av ulike bydeler på en samme dag, gir lekkasjer ved digitale kjøp på Facebook og øvrige digitale kanaler. Et kjøpesenter derimot, har alltid en fast adresse. Med dette som utgangspunkt ble det bestemt at kampanjen skulle gå på de digitale flatene på CC Vest.

– Annonsene kunne da formidle «Lommekjent på Lilleaker», på CC Vest med trygghet om at dette var en relevant plassering der man treffer den rette målgruppen. Når vi regner på pris per visning og regulerer for indeks i målgruppen, kom vi frem til at dette i tillegg var en relativt rimelig plassering sammenlignet med andre kanaler, sier Hølke.

For de ulike boligannonsene bød det på en annen utfordring, nemlig at boligene ble solgt i løpet av kampanjeperioden.

Vi søkte derfor etter en mulighet for å dynamisk kunne bytte annonsemateriell underveis i perioden. Den nye løsningen med Ad Layer på Clear Channel digitale flater, ga oss full frihet til å gjøre om alle budskap etter eget behov.

Nina Marie Hølke, daglig leder i KO OG CO

Samme prinsipp som nettkampanje

Verktøyet som Privatmegleren og KO OG CO benyttet seg av til denne kampanjen, er utviklet av Ad Layer og tilpasset til Clear Channel sine digitale utendørsskjermer.

– Ad Layer er et verktøy som gir kunden og byrået muligheten til å produsere innhold til digital reklame på Clear Channel sine skjermer, hvor man bytter ut innholdet på enkeltskjermer, grupper av skjermer eller alle skjermer, forklarer Ketil Øye, Country Manager i Ad Layer.

Endringen gjøres via en integrasjon mellom Ad Layer og Clear Channel, hvor man veldig enkelt kan endre annonse med innhold til MP4-video på den eller de skjermene man ønsker, i løpet av få minutter.

– Ad Layer har et grensesnitt, som lar deg endre tekst, bilde, video, animasjon og design. Kunden eller byrået har full kontroll over det kreative og kan publisere nytt innhold på bare et par minutter. Annonsørene kan også være enda mer spesifikke på hva de viser til hvem, hvor og når, sier Øye.

Det vil være like lett å bruke som en vanlig nettkampanje som vises i både display og sosiale medier. Materiell for utendørsreklame lages på samme måte som annet digitalt materiell. Ad Layer har kobling direkte til Clear Channel for digital utendørsreklame, på samme måte som de har kobling til for eksempel Google DCO (dynamic creative optimization) for display.

– Muligheten til å produsere helautomatiske videoannonser for digital utendørsreklame er neste steg, hvor man via en datafeed fra kunden, kan vise produkter man har på lager eller fjerne de som er utsolgt. Da blir det også mulig å endre annonser basert på været, luftforurensing eller andre eksterne data – hva enn man ønsker å ta i bruk til sin annonsering, sier Ketil Øye.

Uante muligheter for utendørsreklame

Dennis Højland Nyegaard, Country Manager i Clear Channel, sitter med innsikt fra flere studier, som viser at kontekstuelt relevant innhold gir økt effekt på en rekke parametere. Undersøkelsen The Moments of Truth fra Clear Channel i Storbritannia viser at hjerneresponsen øker med 18 prosent, reklameerindring øker med 17 prosent og salgseffekten øker med 16 prosent når annonsen er kontekstuell relevant.

– Derfor liker vi svært godt at Ad Layer har valgt å utvikle sin DCO for å også kunne håndtere utendørsreklame, forteller Dennis Højland Nyegaard, Country Manager i Clear Channel.

Digital utendørsreklame er en én til mange-kanal, på lik linje som statisk utendørsreklame, men Digital utendørsreklame har også mange likheter med online-annonsering. Målrettet, livestream og datadrevet innhold er eksempler på effekter som kan øke relevansen på en digital utendørsreklame.

– Ad Layer åpner nå opp enda en ny dimensjon for digital utendørsreklame der kampanjen kan oppdateres fortløpende. Det gir annonsørene mulighet til å styre, justere og endre eget materiell underveis i kampanjen, forklarer Nyegaard.

Eiendomsmegler-lokal-CC 2

Dynamiske kampanjer med HTML-levering gir uante muligheter

Har du flinke folk internt, kan du enkelt løse HTML-levering. Du leverer materialet til de digitale skjermene våre via en URL som du selv skaper. Den kan du oppdatere etterhvert som lagerbeholdning, tilgjengelighet, vær, pris eller annet endrer seg. Kobler du på ulike APIer oppdateres informasjonen automatisk ettersom parameterne endrer seg.

Vil du lese mer?

Digitale, dymaniske kampanjer

Spesifikasjoner for HTML-levering

Kontakt

For mer informasjon, kontakt:

Cecilie Foss

Head of Marketing & Communication

Ring oss

22 02 34 00. Eller send en epost til post@clearchannel.no