Aktuelt
Ny brukerundersøkelse fra OSL
Epinion utførte i mars 2016 en større brukerundersøkelse på Oslo Lufthavn, på vegne av Clear Channel. Den ga interessant innsikt i passasjerers adferd og preferanser.
Hva avslørte studien?
- Svært mange legger merke til reklamen på flyplassen, man har folks oppmerksomhet og flertallet er positive.
- De som er positive til reklame argumenterer med at reklamen er relevant og ikke for påtrengende.
- Annonsørene retter sine kampanjer mot tydelige målgrupper på lufthavnen.
- Målgruppene er vanskelig å treffe på andre arenaer.
- Alle annonsørene hadde et bevisst forhold til målgruppen de ønsket å nå med annonseringen på OSL, og samtlige opplevde Oslo Lufthavn som en sentral arena for kommunikasjon ut mot disse kundene.
Om undersøkelsen: En todelt studie
1. Passasjerer på lufthavnen – Kvantitativ undersøkelse
- 335 kvantitative intervjuer ble gjennomført med passasjerer på Oslo Lufthavn
- Datainnsamlingen ble gjennomført av erfarne intervjuere fra Epinions feltapparat på lufthavnen
- Intervjuene ble samlet inn som ansikt-til-ansikt-intervjuer ved bruk av iPad som hjelpemiddel
- Intervjuene ble gjort ved gates, i flowområder og i dutyfree. Intervjuene ble fordelt mellom innlands-/ utlands- og ankomstterminal
- Respondenter ble valgt ut etter tilfeldig utvelgelsesprinsippet, med en målsetning om jevn spredning på alder og kjønn.
- Både forretnings- og fritidsreisende er representert i studien.
- 57% av respondentene befant seg i aldersgruppen 30 – 60år, 33% er under 30 og 9% er over 60
- Resultatene viser en jevn fordeling mellom kvinner og menn
2. Annonsørene – Kvalitativ undersøkelse
- 10 kvalitative dybdeintervjuer ble gjennomført med et utvalg av Clear Channels kunder. I disse intervjuene ønsket Epinion å avdekke annonsørenes innspill til ønsket annonsering på lufthavnen, samt hvilke faktorer som vil være avgjørende for deres annonsering på denne arenaen
- Intervjuene handlet blant annet om temaer som plassering av reklameskjermer, betydningen av eksklusivitet i områder på lufthavnen og kundenes innspill til ønsket medieform i reklame og markedsføring på Oslo Lufthavn
- Intervjuene ble gjennomført som kvalitative telefonintervjuer
- Clear Channel leverte liste med annonsørnavn som Epinion benyttet som utgangspunkt for rekruttering