no-play-play-adshel-a-2022-05-10.png
Aktuelt / Digitalt, Innsikt og Kampanje-effekt

Kvinner er blitt mer positive til KIWI

18/05-22
KIWI traff knallsterkt med sin siste kampanje, som oppnådde hele 70 prosent oppmerksomhet på OOH. KIWI traff helt klart en nerve, sier salgssjef i Clear Channel, Martine Westvik.

KIWI gikk på med en heldigital kampanje på Clear Channels metroskjermer og storskjermer i Oslo, der budskapet var at kunden fikk hver 2. pakke med bind eller tamponger gratis. Det ble koplet som et bidrag til samfunnsdebatten om «Skolekravet» – som går på gratis bind og tamponger på norske skoler. Det falt i god jord hos den kvinnelige målgruppen. Kampanjetesten, som er utført av Penetrace på oppdrag fra Clear Channel, viser at kampanjen har hatt positiv innvirkning på merkevaren KIWI. 58 prosent av respondentene og 70 prosent av kvinnene er blitt mer positive til KIWI. Det er ti og 22 prosentpoeng over bransjesnitt.

Selve kampanjen er også godt likt – både på totalnivå, med 64 prosent, og blant kvinner på 74 prosent. Respondentene sier de liker kampanjen på grunn av budskapet og fordi det er formidlet på en enkel og tydelig måte.

Høy oppmerksomhet og tydelig avsenderidentitet

Utendørskanalen har en gjennomsnittlig oppmerksomhet på 33 prosent. Kampanjen oppnådde hele 70 prosent oppmerksomhet. Det gir KIWI en oppmerksomhet på drøye 37 prosent høyere enn benchmark for OOH.

Det er flere faktorer som ligger bak de gode resultatene til KIWI. Kampanjen har blant annet en tydelig avsenderidentitet. Hele 85 prosent husker at det er KIWI som er avsender.

Kombinasjonen høy oppmerksomhet og tydelig avsenderID danner grunnpilaren for å bygge merkevaren til KIWI.

KIWI lykkes også godt med å få frem hovedbudskapet i kampanjen til forbrukeren. Fire av fem mener at budskapet om «Nå får du hver 2. pakke bind/tamponger gratis hos KIWI» kommer tydelig frem. Hele 79 prosent mener delbudskapet om å «si ja til gratis bind/tamponger på skoler/ universiteter» også blir godt formidlet.

– KIWI traff helt klart en nerve med denne kampanjen. De klarte både å være aktuelle, ha et klart budskap samtidig som de hadde en tydelig avsenderidentitet. I tillegg var dette også en annerledes kampanje enn hva folk venter av dagligvarekjeder. Kombinasjonen av dette gjorde at KIWI klarte å stikke seg ut i mengden.

Martine Westwik, Salgssjef, Clear Channel

Ring oss

22 02 34 00. Eller send en epost til post@clearchannel.no