Kampanjelansering Antirasistisk dugnad
Målet er å synliggjøre den rasismen mange nordmenn med minoritetsbakgrunn har blitt og blir utsatt for i hverdagen.
Antirasistisk Senter lanserer, i samarbeid med ildsjeler i kommunikasjonsbransjen på tvers av byråtilhørighet, Clear Channel, fotograf Marcel Leliënhof, og en rekke andre holdningskampanjen Antirasistisk dugnad. Kampanjen er, som navnet tilsier, laget på dugnad. Alle bidragsytere har stilt opp gratis fordi de ønsker å bidra aktivt inn i antirasistisk arbeid. Målet er å synliggjøre den rasismen mange nordmenn med minoritetsbakgrunn har blitt, og blir, utsatt for i hverdagen:
– Rasisme finnes i Norge. Jeg har opplevd det, og mange andre har opplevd det. Grunnen til at vi skal komme sammen for å fikse dette, er for de som kommer etter oss. Vi skylder dem å skape en bedre verden, sier varaordfører i Oslo, Kamzy Gunaratnam, som er en av deltakerne i kampanjen.
Clear Channel har stilt flere av sine flater rundt i landet til disposisjon for kampanjen:
Menneskerettigheter er ekstremt viktig for oss. I Clear Channel har vi definert Fairness som en av våre grunnverdier, og derfor blir det spesielt viktig for oss å bidra i denne kampanjen.
De siste ukenes grusomme hendelser i USA har skapt sterke reaksjoner over hele verden. Også her i landet. I demonstrasjoner og presseoppslag har rasistiske ytringer, holdninger og handlinger blitt møtt med solid motstand:
– Som med MeToo-bevegelsen har historier om hverdagsrasismen blitt delt i sosiale medier de siste ukene. Mange kjenner nå på et ønske om, og et behov for, å bidra aktivt. Gjøre noe mer varig enn kun å poste en svart firkant på Instagram, sier Charlotte Kristoffersen, Arnt Heggli, Kristine Nergaard og Martine Flatlie, som er initiativtakerne bak kampanjen.
Ønsker du å dele bildene fra kampanjen eller bidra med dine egne opplevelser og tanker rundt temaet, benytt emneknaggen #aktivmotrasisme når du poster i sosiale medier.
Les mer om arbeidet å se hvordan du kan bidra på Antirasistisk senter sin hjemmeside.
Du kan også lese om kampanjen på Kampanje.com og Kreativt forum.
Tusen takk til alle som stilte opp og bidro til å realisere denne kampanjen! Det hadde ikke blitt noe uten dere:
Marcel Leliënhof, Mathias Ertnæs, Kristoffer Skjæringrud (Kiffa), Martine Flatlie, Grace Bullen, Kamzy Gunatarnam, Yngvar Andersen, Daniel Hatland, Abubakar Hussain, Abid Raja, Adriana Joseph, Iman Meskini, Trine Lise Olsen, Sebastian Zalo, Felipe “Fela” Orellana, Linda Tinuke Strandmyr, Tobias Bashevkin, Marte Schei, Brandpeople, Julianne Fjørtoft, Brandpeople, Arnt Heggli, Kristine Nergaard, Charlotte Kristoffersen, Manbir Plaha Singh, Clear Channel ved Peder Aarum.