norge-autozentrum-sport-as-2021-v24-airport-osl-play-billboard-2-scaled.jpg
Aktuelt / Flyplass, Innsikt og Nyheter og Reisetall

Formidabel økning i flyplasstrafikken

1/7-21
Ferietid i kombinasjon med vaksinasjonsgraden og lettelsene i koronarestiksjonene medfører ikke uventet en formidabel økning i flyplasstrafikken på landets seks største flyplasser.

Da regjeringens tredje trinn i gjenåpningsplanen trådte i kraft 20. juni, opplevde flyselskapene en stor økning i antall søk og salg. TUI meldte om en økning på 106% på ett døgn, Apollo opplevde så mye trafikk at nettsiden deres krasjet, og etter en helg kunne SAS rapportere om bookingtall de ikke hadde sett siden 2019. Finn Reise opplevde at salget av hotellovernattinger utenlands økte med 79% etter at nyheten om mulighetene til å reise utenlands ble sluppet.

Avinor forventet fra før av en eksponensiell økning i flyplasstrafikken i sommer. Fra mai til juli og fra juni til august, estimerer de at antall reisende dobles. Som et eksempel økte antall reisende på landets seks største flyplasser med 16,5% fra uke 23 til uke 24. Antall reisende som dro til eller kom fra utlandet økte med fantastiske 45,5% i samme periode.

Dette har både vi og kundene våre vært forberedt på lenge. Mange av kundene våre har lenge planlagt kampanjer for både sommeren og høsten, og vi har sett en sterk økning i booking på landets seks største flyplasser.

Finn Espen Lønseth-Sageng, Head of Airport Media, Clear Channel.

Sommeren er ferietid, og i år har nesten 85% av oss sagt at vi planlegger norgesferie. Da Norge er et langstrakt land, må man ty til fly om man virkelig vil komme seg langt bort eller se noe helt nytt langt fra der man bor. Status og jakten på nye naturopplevelser gjør at det å se noe unikt og spesielt, øker. Spektakulære overnattingssteder og turmål er noe vi gjerne ser og deler i sosiale medier, og for å komme til slike plasser må vi ofte reise med fly, om vi ikke er så heldige at vi bor nære alle disse destinasjonene.

Mange velger fly kombinert med bil når de ønsker å se nye landsdeler. Det å oppleve Norge fra bilen er en fin måte å se landet på – man står fri til å utforske som man vil, i eget tempo. Det langstrakte landet vårt med spennende og utfordrende topografi gjør at det kan være fornuftig å ta den første etappen med fly, slik at man får mest mulig ut av tiden. På lange reiser over 30 mil dominerer fly som reisemåte. 47% av reiser over 30 mil foretas med fly, og 98% av reisene mellom Osloregionen og Troms skjer med fly.

På landets seks største flyplasser tilbyr Clear Channel en premium arena med en rekke ulike skjermer og markedsplasser, perfekt for å nå ut med varemerkebyggende kampanjer som skaper nysgjerrighet, langvarig oppmerksomhet og salg.

Finn Espen Lønseth-Sageng

På flyplassene når man en bred og kjøpesterk målgruppe. På Oslo Lufthavn er 68% av de reisende i aldersgruppen 30-69, 60% av de reisende har en universitetsutdanning, 18% har innkjøpsbudsjett, og 27% tjener mer enn 75.000 euro per år. Med kampanjer på flyplass når man potensielle kunder når de har tid til å ta budskap innover seg. De reisende bruker i snitt 1 time og 45 minutter på flyplassen og hele 42% av de reisende på flyplass agerer på reklamen for eksempel ved å besøke en butikk eller et nettsted.

(Kilder: TUI, Apollo, Finn Reise, SAS, SSB, Avinor og Nielsen Airport Insights Study).

Kontakt

Les mer her om hva vi tilbyr av flater på flyplass for sterke, kreative og varemerkebyggende kampanjer, eller ta kontakt for å høre hvordan vi kan hjelpe deg med å styrke varemerket ditt.

Finn Espen Lønseth-Sageng

Head of Airport Media

Ring oss

22 02 34 00. Eller send en epost til post@clearchannel.no