norge-hongqi-2022-v34-osl-spectacular-1-scaled.jpg
Aktuelt / Flyplass, Nyheter

Flyplasstrafikken rekordhøy i august

23/9-22
Avinor melder om at ni av ti passasjerer er tilbake etter pandemien. Totalt reiste over 4,5 millioner passasjerer til, fra eller via Avinors lufthavner i august 2022. På Oslo lufthavn er økningen i utenlandstrafikk på hele 230 prosent fra august 2021 til august i år.

Avinor kommenterer engasjert tallene i en pressemelding.
– Luftfarten er en god indikator for aktivitetsnivået i landet vårt, så det er gledelig å se at hele ni av ti passasjerer var tilbake i august. Det betyr mye for flyselskapene og andre tilknyttede selskaper som ble svært hardt rammet av pandemien. Det er også viktig for norsk næringsliv og reiselivsnæringen etter to svært krevende år, sier direktør trafikkutvikling i Avinor, Gaute Skallerud Riise.

Utenlandstrafikken er fortsatt den største driveren bak økningen i antall reisende. I august reiste totalt 1 934 317 passasjerer mellom Avinors lufthavner og utlandet, en økning på 246 prosent sammenlignet med 2021.

Innenlandstrafikken økte også i august. Mer enn 2,5 millioner passasjerer reiste innenlands, noe som er 37 prosent mer enn i august 2021. Flyplasstrafikken på Bergen lufthavn og Stavanger lufthavn økte med henholdsvis 81- og 90 prosent i august måned sammenlignet med samme måned i fjor.

Stor økning på Oslo lufthavn

Sammenlignet med august 2021, er økningen i antall reisende til og fra Oslo lufthavn på formidable 119 prosent. Den største driveren er utenlandstrafikken, som økte 230 prosent fra august 2021 til august 2022.

Flyplassreklame blir lagt merke til

På landets seks største flyplasser tilbyr Clear Channel en premium arena med en rekke ulike skjermer og markedsplasser, perfekt for å nå ut med varemerkebyggende kampanjer som vekker nysgjerrighet, skaper langvarig oppmerksomhet og genererer salg.

En undersøkelse Opinion gjennomførte på vegne av Clear Channel i juni 2022 viste at hele 8 av 10 legger merke til reklame når de er på flyplassen, og så mange som 7 av 10 stopper opp ved markedsplassene for å se nærmere på produktene som vises frem. Undersøkelsen forteller at reisende ikke bare gir reklame høy oppmerksomhet, men at mange av oss også agerer på reklamen som vises. Halvparten av de reisende svarte at de handler varer som det blir annonsert for, og like mange fortalte også at de har søkt opp et produkt på enten mobil eller på pc etter at de har sett reklamen. 5 av 10 svarte at de har snakket med andre om reklame de har sett på flyplassen.

Varemerker som tar plass på vår arena har veldig gode muligheter til å lykkes med kampanjene sine.

Finn Espen Lønseth-Sageng, Head of Airport Media, Clear Channel

(Kilder: Avinor og Opinion)

Kontakt

Er du interessert i å vite mer om hvordan du kan bruke kreative løsninger til å skape oppmerksomhet rundt ditt varemerke? Ta kontakt med Finn Espen Lønseth-Sageng. Har du presserelaterte spørsmål, ta kontakt med Cecilie Foss.

Finn Espen Lønseth-Sageng

Head of Airport Media

Cecilie Foss

Head of Marketing & Communication

Ring oss

22 02 34 00. Eller send en epost til post@clearchannel.no