highas.jpg
Aktuelt / Create, Markedsplass og Nyheter

En oppsiktsvekkende kampanjeforsterker

9/2-22
Highasakite siktet høyt da de skulle lansere sitt nye album, og gikk for en kreativ kampanje hos Clear Channel.

Målet med kampanjen var så enkelt som å skape bevissthet rundt Highasakite sitt album-slipp, Mother.

– Highasakite er en stor, anerkjent artist, men det er stor konkurranse på musikkfronten også her i Norge. Derfor var det viktig for oss å sørge for at vi i tillegg til mer tradisjonell markedsføring gjorde noe spesielt på lanseringsdagen som ble lagt merke til, men som fremdeles var sterkt knyttet til resten av det visuelle i kampanjen, sier Asbjørn Myrvold A & R og prosjektleder i Propeller recordings.

Løsningen ble å bygge om to av Clear Channels mobile, statiske flater, kalt adshels. I den ene ble det installert en prosjektor, og på den andre ble det montert et lerret og en røykmaskin. Installasjonen ble plassert like ved tigeren på Jernbanetorget, og ble et bindeledd mellom materialet brukt i markedsføringen på nett, på busser og T-banestasjonene i Oslo-området og platecoveret til albumet.

Når det kommer til å lage show, er Highasakite en av landets fremste. Det var derfor viktig at selve installasjonen opplevdes som levende. Teaterrøyk ble et viktig element for å få til det. Lyset fra projektoren «danset» i røyken før video dukket opp på lerretet. Røyken gjorde også at installasjonen føltes som én enhet, samtidig som vi opplevde at det tiltrakk seg mye oppmerksomhet fra folk i området.

Asbjørn Myrvold, A & R og prosjektleder, Propeller Recordings

Fra idé til installasjon

Ideen til installasjonen fikk gjengen i Propeller fra coverbildet. De la frem ideen sin for teamet i Clear Channel. Da begynte ballen å rulle.

– Selv om vi jobber mye med marketing for utgivelsene våre, har vi ikke gjort så mange store, fysiske installasjoner som dette. Derfor var det veldig hyggelig å høre at Clear Channel ikke bare trodde dette var mulig å få til, men de mente også at dette ville bli veldig kult – og det ble det jo. Det var betryggende å samarbeide med Clear Channel som har lang erfaring i slike installasjoner. Vi har fått masse fine tilbakemeldinger fra både fans og musikkbransjen på resultatet og kampanjen i sin helhet, sier en stolt Asbjørn Myrvold.

Mat for SoMe

Gode tilbakemeldinger fra fansen fikk også Isabel Davis Brodtkorb, leder av Create-avdelingen til Clear Channel, da hun var tilstede på lanseringsdagen av installasjonen. Highasakite-vokalist, Ingrid Helene Håvik,  hadde lagt ut en teaser på sin Instagramprofil, der hun oppfordret fansen til å ta turen til Jernbanetorget for å sjekke ut installasjonen. I tillegg fristet Highasakite med at de som delte bilder av installasjonen på Instagram var med i trekningen av signert vinyl.

– Utendørsstunt som dette ser vi at tiltrekker seg mye oppmerksomhet, fordi folk bli nysgjerrige og synes det er fasinerende. Denne gangen kom det nok ekstra mange siden Ingrid og Highasakite gjorde det til et minievent og en konkurranse, forteller Davis Brodtkorb.

Kreative utendørsinstallasjoner brukes ofte som en forsterker til kampanjen. De er unike, og kun laget for nettopp denne kampanjen eller merke. Det gjør at kunden gjerne føler stolthet og engasjement rundt akkurat dette elementet.

– Vi ser at installasjoner som dette ofte blir brukt til å lage innhold til egne SoMe-kanaler, slik som Highasakite gjorde her. I tillegg blir de filmet av tilfeldig forbipasserende, eller i dette tilfelle fans, som igjen sprer dem i sine kanaler. Dermed får den ene installasjonen, som kun kan sees på denne ene plasseringen, stor spredning likevel, sier Davis Brodtkorb.

Kontakt

Isabel Brodtkorb

Senior Manager Create & Engage

Cecilie Foss

Head of Marketing & Communication

Ring oss

22 02 34 00. Eller send en epost til post@clearchannel.no