penetrace.jpg
Aktuelt

Dette kjennetegner en vellykket kampanje

Clear Channel og Penetrace har gjennomført tidenes største undersøkelse rundt norske utendørskampanjer. 132 kampanjer er analysert. 60.000 intervjuer er gjennomført. Nå er resultatene klare.

Kampanjer fra 2017 frem til i dag er grunnlaget for analysen om hva som kjennetegner en vellykket utendørskampanje. Ørjan Norbom, salgssjef i Clear Channel Norge, forteller om flere spennende funn.

– Det mest oppsiktsvekkende funnet er nok hvor mye bedre kampanjer som klarer å kombinere salg- og merkevarebyggende budskap gjør det, sammenlignet med de rene taktiske salgsutløsende kampanjene. Vi mistenkte jo dette på forhånd, men at det skulle være så stor forskjell overrasket oss, sier Norbom.

70-åring rustet for fremtiden
I over 70 år har Clear Channel presentert utendørsreklame i bybildet. Produktene har endret seg i takt med den teknologiske utviklingen men det er først de siste ti årene vi ser at den digitale tidsalder har akselerert produktutviklingen.

– Annonsører snakker ikke lenger om «skal vi velge digital- eller utendørskampanje» men om hvordan de kan bruke digitale tjenester integrert også i utendørskampanjer for å få enda bedre resultater. For ett år siden lanserte vi Flex og nå ser vi resultatene av dette. Våre kunder blir flinkere og flinkere til å benytte seg av de digitale mulighetene som finnes og denne undersøkelsen gir oss svar på hva som kjennetegner de som gjør dette på best måte, sier Norbom.

Bedre rådgivning for våre kunder
– Et av hovedmålene med den enorme jobben vi har gjort er å kunne gi kundene våre bedre råd og veiledning i kampanjer gjennom Clear Channel. Vi har investert mye i å lære mer om hvordan vi kan hjelpe byråer og annonsører og trukket frem læringspunkter fra vellykkede kampanjer våre kunder har vært med på.

Denne rapporten er den største av sitt slag som er gjennomført i Norge. Aldri før har man kunnet teste hypoteser med analyser basert på et så stort datagrunnlag. Over 60.000 intervjuer er gjennomført av Penetrace, med Pål Børresen, Head of Product, i spissen.

Et kunstig skille
Et overraskende funn i undersøkelsen viser en klar tendens til at de mest salgsutløsende kampanjene også kan være merkevarebyggende. Alle resultatene som ble analysert har fått en digital markør som viser hvor godt de oppfattes av mottakeren som merkevarebyggende eller salgsutløsende.

– Sonans Utdanning sin kampanje «Fra dropout til jusstudent» er et svært godt eksempel på en god utendørskampanje som oppleves både som merkevarebyggende men også er salgsutløsende. Sonans løser dette på en glimrende måte og snakker både til hovedmålgruppen men også foreldrene. Budskapet er enkelt men emosjonelt, fortsetter Børresen.

Utendørsreklame <3 sosiale medier
At utendørsreklame er effektivt har lenge vært veldokumentert men nye tall fra undersøkelsen viser nå at i kombinasjon med sosiale medier øker oppmerksomheten betraktelig. Spesielt fra den yngre målgruppen.

-Vi har endelig fått bekreftet en velkjent hypotese i bransjen, nemlig at en kampanje fungerer absolutt best om den kjøres samtidig utendørs og på sosiale medier. Bruken av stories, både på Facebook, Snapchat og Instagram har økt betraktelig de siste årene og oppbyggingen av kampanjer på digitale boards er svært likt de vi ser på stories. Dette er et format de unge kjenner igjen og passer derfor svært godt på våre digitale flater, konstaterer Norbom videre.

En spennende reise
-Det er mange som gjør mye riktig, men en del annonsører kan med fordel hente inspirasjon fra de vellykkede kampanjene våre kunder har kjørt. Våre rådgivere vil i tiden fremover få helt ferske case som våre kunder kan hente denne inspirasjonen fra og dette fikk vi en smakebit på i dag, fortsetter Norbom.

-Da vi lanserte Flex for et år siden visste vi at dette ville gi nye og hittil ukjente muligheter for våre kunder. Vi har kunder som sammen med oss har banet vei for en ny og smartere måte å formidle sine budskap på, som for eksempel Coca Cola som nå har egne kampanjer for spesielle ukedager eller Coop som tilpasser sine kampanjer til været den dagen. Med egen og offentlig data er det mye spennende vi kan gjøre for å være mer relevante enn noen gang, avslutter Lars Bruto, digitalspesialist i Clear Channel.

Resultatene fra undersøkelsen vil i tiden fremover fortsette å gi ny innsikt og svar til Clear Channel og utendørsgiganten har ingen planer om å sitte med svarene alene. I tiden fremover vil de bruke den nye innsikten til å gi enda bedre råd til sine kunder og vise bransjen hvordan de kan utnytte utendørsflatene på en smartere og bedre måte enn før.

Ring oss

På 22 02 34 00. Eller send en epost til post@clearchannel.no