bilde-artikkel-3.jpg
Aktuelt / Innsikt

Derfor gir kreativ reklame mer oppmerksomhet

Clear Channels Create-hoder gjør at utendørsreklamen din skiller seg ut fra de andre kampanjene.

Det er gøy å gjøre noe utenom det vanlige – og særlig når det lønner seg i tillegg.

I Clear Channel er kreative utendørskampanjer en betydelig satsning. Isabel Brodtkorb er prosjektleder for det selskapet kaller Create – alle kreative og skreddersydde løsninger for reklame i byrommet.

Hun har ingen manko på caser når hun blir bedt om å plukke det beste hun har vært med å utforme i 2019.

– Create-løsninger gir en kjempeeffekt. I tillegg skaper denne måten å annonsere på en helt annen dimensjon enn det en vanlig plakat gir.

17. mai-effekten
I den enkle enden av skalaen er kampanjene for Compeed gnagsårplaster og folkedraktene til Coop OBS gode eksempler.

– Disse hadde en ting til felles: Trykk på knappen, og noe vil skje, sier Brodtkorb.

Kombinasjonen av samples på gnagsårplastre og «smarte svar til bunadpolitiet», som var det publikum fikk da de trykket på de respektive knappene, viste seg å være en vinner – ikke minst siden kampanjen sammenfalt med selveste nasjonaldagen.

– Det ga en ekstra boost, ja. Folk trykket i vei – og ga tydelig uttrykk for at de syns det var gøy.

På den andre siden av skalaen er det fullt mulig å skape et avansert univers ved hjelp av kreativ utendørsreklame. Et ekstremt eksempel er «Station Domination»-kampanjen til American Express, der 600 kvadratmeter av Nationaltheatret t-banestasjon ble helfoliert.

– De tok den litt videre, med en markedsplass der det ble servert smoothies og frukt, samt en glassmonter der det satt en fyr inne i et utstillingsvindu i to uker. Han leste bøker og koste seg, humrer Brodtkorb.

Smakebiter som treffer
Mye av appellen ved kreativ reklame ligger i interaksjonen med publikum. Smaksprøver er et glimrende eksempel på at det å møte folket på sin ferd gjennom dagen – når de ønsker det selv – har mye for seg.

– Vi hadde fire adshels med parfyme, der folk kunne trykke på en knapp og få en liten dæsj på håndleddet rundt i Oslo sentrum. På en uke hadde det gått med fire liter av duften. Og Compeed-kampanjen gjorde at mer enn 16 000 gnagsårplastre ble delt ut til folk som ønsket å prøve det.

Ikke overraskende er dette noe som treffer den unge målgruppen.

– Helt generelt treffer utendørsreklame unge mennesker veldig godt. Men det er helt klart de unge som i størst grad går bort og interagerer med løsningene, sier Isabel Brodtkorb.

Mer synlighet rundt kampanjene
En aktør som har benyttet seg av Clear Channels create-team med stort hell, er filmselskapet SF Studios.

– Å bruke kreative reklameløsninger gir oss mer oppmerksomhet og synlighet rundt kampanjene våre. Vi har ofte korte kampanjeperioder og trenger størst mulig oppmerksomhet raskt, forklarer Katrine Aamodt, Marketing & Publicity Manager i SF Studios.

Prosjektene inkluderer et «Pikatchu»-adshel med ører og caps, et viftedrevet «Legofilmen 2»-hologram og – i skrivende stund – en kampanje for grøsseren «It: Chapter Two».

– Vi liker å være kreative, og vi liker å prøve nye ting. Vi er så heldige å få jobbe med produkter hvor det er mulig, og hvor det også ofte er gøy for forbrukerne. Det har vært fint å samarbeide kreativt med Clear Channel. De snur seg raskt, kommer med forslag og er løsningsorienterte. sier Aamodt.

Ferdig genistrek på tre timer
Isabel Brodtkorb jobber helst fra idéfasen og frem til et ferdig produkt, uavhengig av om det er kunden, et byrå eller henne selv som kommer opp med grunnideen. Men det er mulig å kaste seg rundt når det trengs.

Etter Christian Tybring-Gjeddes kommentar om at det grønne byrådet gjør det vanskelig for hardt prøvede folk å frakte svære vaser fra Glasmagasinet og hjem, kastet det kulinariske sykkelbud-selskapet Foodora og kommunikasjonsbyrået We Are Live seg rundt med en humoristisk kommentar i sakens anledning.

Tiden det tok fra idé til ferdig produkt? Tre timer.

Brodtkorb er imidlertid klar i sin sak:

– Det beste er et samarbeid tidlig i prosessen. Dette skal jo henge på greip med resten av kampanjen, så det er en klar fordel at vi ikke kommer inn helt utenforstående.

Hun er på jakt etter de som ønsker å gjøre noe, selv om de ikke nødvendigvis vet nøyaktig hva.

– Når vi viser reklamebyråer hva vi har gjort, får vi noen ganger høre «er det mulig?». Det er det, altså.

Markedsfører, kreatør eller reklamekjøper? Ikke gå glipp av Clear Channels nyhetsbrev, som du kan abonnere på her!

Ring oss

22 02 34 00. Eller send en epost til post@clearchannel.no