65 PROSENT AV UNGE AGERER NÅR DE SER UTENDØRSREKLAME
Unge mennesker bruker mer tid utendørs, har høyere oppmerksomhet og agerer oftere på utendørskampanjer enn resten av befolkningen i sin helhet. Det viser undersøkelsen Out-of-home Consumer Survey*, der 65 prosent av den unge målgruppen oppgir å ha agert etter å ha sett en utendørsreklame den siste uken.
Mange annonsører kjemper om å nå ut til de unge, særlig nå som flere av de tradisjonelle dekningsmediene minsker innen målgruppen. I våre kampanjemålinger har vi i lang tid sett at utendørsmediet er en kanal som, når den er brukt på riktig måte, både tiltaler og aktiverer de unge. Noe som også bekreftes av OCSen.
OCS rapporten viser blant annet at unge mellom 18-29 år vanligvis bruker like mye tid utendørs som på sine telefoner, femten timer hver i uken, mens de ser på TV seks timer i uken. Den viser også at unge har høyere oppmerksomhet til utendørsreklame enn befolkningen i sin helhet (73 prosent sammenlignet med 69 prosent).
En annen innsikt er at unge liker at reklamen er dynamisk – 71 prosent liker å møtes av et budskap som er tilpasset i realtid ut ifra ulike variabler som sted, vær eller tid på døgnet. Dynamiske kampanjer gjør at merkevarene oppleves som mer relevante, innovative og moderne.
65 prosent av de unge sier også at de har agert etter å ha sett utendørsreklame den siste uken, gjennom for eksempel å ha besøkt merkevarens hjemmeside eller ved å agere på tilbud. Hele 22 prosent har kjøpt noe online eller i butikk (sammenlignet med 18 prosent i befolkningen som helhet).
*Out-of-home Consumer Survey Sweden 2019.